Vespa
2004.12.19. 19:43
A cg trtnete s problmi 1965-1999 kztt:
-
A cg trtnete s problmi 1965-1999 kztt:
Enrico Piaggio hallig, azaz 1965-ig vezette a cget. Mivel azonban nem volt firkse, elhunytval a cg irnytsa az Agnelli csald kezbe kerlt. Enrico utdja veje, Umberto Agnelli lett.A cg fejldse tretlennek bizonyult, s elbb 1969-ben A Gilera, majd 1987-ben az osztrk Puch lett a Piaggio Csoport tagja.Az 1980-as vekre a cg termkei szles skln mozogtak, hiszen gyrtottak robogkat, segdmotoros kerkprokat, motorokat, kerkprokat, az Apt s a Porter furgonokat is.
![](http://vespafeeling.tvn.hu/TORTENET_elemei/Factory.jpeg)
A kilencvenes vek elejn, 1993-ban Umbert finak, Giovanninak, adta t a helyt, miutn a Fiat konszern vagyonkezel trsasgnak (Ilfi) lett az elnke. Giovanni Agnelli egszen 1997-ben bekvetkez tragikus hallig volt a Piaggio elnke, de sajnos 33 ves korban egy ritka rkbetegsgben meghalt. A Piaggio cg ekkor bizonytalan helyzetbe kerlt, mivel vezet nlkl maradt. 1993-ban, amikor a csaldban csak Giovanninvak nevezett Agnelli tvette a cget, az pp pnzgyi gondokkal kszkdtt, mert a japn motorgyrtk, tbbek kztt a Honda, Yamaha s a Szuzuki rversenye nyomn kezdett kiszorulni a piacokrl. Agnellinek, aki a vezrigazgati poszt eltt szinte valamennyi rszlegnl dolgozott a Piaggi gyrban, j modellek kifejlesztsvel, a kltsgek racionalizlsval sikerlt rendbe tennie a Piaggik (azaz desanyja csaldjnak) rksgt. 1996-ban azonban ismt vesztesges kezdett lenni a Piaggio, mivel Agnelli mr kptelen volt kezdd betegsge miatt elltni teendit, s a gondokat tetzend meghalt a Piaggio jabb frszvnyese, Giovanni desanyja is, Antonella Bechi Piaggio, aki a rszvnyek 40 %-t birtokolta. Ezrt dntttek gy a cg vezetse irnt nem rdekld csaldtagok, hogy a cg fennmaradsa rdekben megvlnak a tulajdonuktl. Dntttek gy annak ellenre, hogy a Fiat-birodalom feje, a nagy Agnelli, az unokaccse halla miatt bekvetkez rt betltend, a torini autgyrtl a Piaggihoz rendelte t egyik igazgatjt, Alessandro Barberist, akinek sikerlt ismt nyeresgess tennie a neves roboggyrtt. Barberis folytatta a Giovannino ltal megkezdett programot, s 1400 f elbocstsval 6000-re cskkentette az alkalmazotti ltszmot, s mintegy 35 millird lrt fordtott beruhzsokra, fejlesztsekre, a cg piaci pozcijnak az erstsre. Ennek eredmnyekpp a cg az 1998-as vet 4%-kal nagyobb, 1850 millird lrs forgalom mellett 10 millird lrs nyeresggel zrta, szemben az 1997-es 50, illetve az azt megelz vi 150 millird lrs vesztesggel.A Piaggio csald azonban mgis az elads mellett dnttt, s vlasztsuk a Texas Pacific befektetsi alapra esett s elszerzdst ktttek velk, ami 1999-ben nagy felhborodt vltott ki Olaszorszgban, mg a rmai parlamentben is, hiszen az olasz nemzeti kincsnek tekintett vilghres cg klfldieknek trtn eladsrl volt sz. Mivel azonban magncgrl volt sz, a kormnynak ebbe nem sok beleszlsa volt. A Texas Pacific befektetsi alap a pnzgyi gondokkal kszkd vllalatok felvsrlsra, talpra lltsra, majd nagy haszonnal trtn eladsra szakosodott, s Olaszorszgban mr bizonytott is, hiszen 1996-ban megvett egy msik neves olasz motorgyrtt, a csd szln ll Ducatit is, majd miutn nyeresgess tette, sikerlt 1999-ben a New York-i s a milni tzsdre is bevezette. A Piaggirt, annak ves forgalmnak hromnegyedt kitev sszeget, mintegy 1200 millird lrt ajnlott. A cgrt a General Electric pnzgyi lenyvllalata, a GE Capital is ringbe szllt, m ajnlata csak a rszvnyek harmadra szlt, mivel azonban nem tudott magnak olasz nagyvllalatokat s bankokat megnyerni, visszalpett, s gy a hazai piac 40 %-t kitev, az eurpainak pedig mintegy harmadt lefed Piaggio a Texas Pacific befektetsi alaphoz kerlt 1999-ben.
![](http://vespafeeling.tvn.hu/TORTENET_elemei/Vespisti.jpeg)
|